National screening for mulige placeringer af testpladser til store vindmøller

På denne side kan du læse om hele screeningsforløbet i kronologisk orden.

Beslutning om en landsdækkende screening af Danmark

I den politiske aftale af 15. december 2021 om at sikre gode rammevilkår for test af prototypevindmøller er det aftalt at gennemføre en landsdækkende screening, der har til formål at undersøge, om der kan identificeres mulige placering af testpladser til store vindmøller. Du kan læse mere om baggrunden for den politiske aftale her.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen (den daværende Bolig- og Planstyrelsen) gennemførte en indledende screening for arealer til test af prototype- og serie 0-vindmøller på baggrund af en omfattende kortlægning af Danmark i tæt dialog med vindmøllebrancheorganisationen Green Power Denmark, vindmølleproducenterne Vestas og Siemens Gamesa, Energistyrelsen og DTU Vindenergi, der ejer og driver testcentrene ved Høvsøre og Østerild.

Screeningen er gennemført som en landsdækkende GIS-analyse med afsæt i Energistyrelsens potentialemodel for landvind i Danmark (se nedenfor), bl.a. tilpasset på baggrund af de særlige krav til arealer, som vindbranchen vurderer relevante for placering af testvindmøller, herunder om vindforhold og terrænkompleksitet, der ikke indgår i potentialemodellen. Screeningen er så vidt muligt suppleret med oplysninger om disse forhold, jf. nærmere i de følgende afsnit.

I Energistyrelsens potentialemodel beregnes den potentielle landvindkapacitet ud fra hensyn til arealmæssige begrænsninger. Modellen tager hensyn til en minimumsafstand til nærmeste boliger og sommerhuse, de samlede udgifter per mølle til boligopkøb og erstatning, afstand til infrastrukturanlæg, som begrænser mulighed for at opstille vindmøller, herunder veje, jernbaner, lufthavne og højspændingsledninger, og afstand til støjfølsomme områder.

Den indledende nationale screening omfattede ca. 400 arealer. Resultatet af den indledende afdækning er en database over arealer i Danmark, som teoretisk set vil kunne anvendes til test af prototype- og serie 0-vindmøller. Dette resultat har dannet grundlag for vindbranchens fysiske besigtigelse af en række arealer og identifikation af umiddelbart egnede arealer, som du kan læse mere om under den målrettede screening.

Der sigtes mod at finde arealer til etablering af 6-8 testpladser med mulighed for opstilling af vindmøller med en totalhøjde på op til 450 m. Der vil være tale om testfaciliteter, der er klar til at håndtere de højeste vindmøller i verden, som er beregnet til opstilling ude på havet, når de er færdigtestet. Placeringsmuligheder og antal af mulige testpladser inden for området skal konkretiseres nærmere som led i den målrettede screening.

Prototypemøller kræver særlige forhold, som skaber en væsentlig begrænsning ift. at finde egnede arealer til afprøvning af prototypemøller. Vindbranchen har defineret følgende tekniske kravsspecifikationer til nye testfaciliteter for store prototypevindmøller, som er indgået i branchens identifikation af egnede arealer til et tredje testcenter:

  • Middelvind i 100 meters højde på mindst 7,4 m/s, men mellem 7,7 og 8,3 m/s er at foretrække.
  • Vindturbulensintensitet på maks. 0,15.
  • Vindmølletestpladser på en nord-syd gående lige linje.
  • Terræn med lav terrænruhed og få lægivende elementer, samt homogent vindfelt vest for vindmøllerækken.
  • Transportforhold, der gør det realistisk at transportere 200 meter vinger og mulighed for at opføre transportvej langs vindmølleprøvepladserne.
  • Realistiske tilslutningsmuligheder til elnet med mindste 150 kV forsyning.
  • Maksimalhøjde 450 meter.
  • Afstand mellem vindmøllerne 400-1000 meter.
  • Mindst 4 vindmølletestpladser pr. testsite, men helst 8 pladser.
  • Afstand til målemaster foran vindmøllerne 1000 meter.
  • Mulighed for at opstille målemaster med en maksimal højde af 300 m.
  • 3 lysmarkeringsmaster med højden 330 meter.
  • Støjrummelighed ved 6 m/s og 8 m/s på 122 dB(A) (kildestøj).

Energistyrelsens potentialemodel anvendes bl.a. til Energistyrelsens årlig Klimastatus og -fremskrivning og Analyseforudsætninger til Energinet.

Det fremgår af klimaloven, at der skal udarbejdes en årlig klimastatus og –fremskrivning. Den årlige klimastatus og –fremskrivning indgår som en del af klimalovens årshjul, som skal sikre en løbende opfølgning på, om klimaindsatsen understøtter opfyldelsen af klimalovens målsætning om, at Danmarks udledning af drivhusgasser i 2030 skal være reduceret med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990.

Analyseforudsætningerne udarbejdes til brug for Energinets opgave med at planlægge udviklingen i transmissionsnettet og koncentrerer sig om udviklingen i el- og gasforbrug samt i el- og fjernvarmeproduktionskapaciteter. Nærmere oplysninger om Energistyrelsens potentialemodel findes i "Notat om Landvind-potentialemodellen” (2018).

Den målrettede screening af udvalgte områder til test af store vindmøller

Resultatet af den indledende screening dannede grundlag for vindbranchens fysiske besigtigelse af en række arealer og identifikation af umiddelbart egnede arealer. Nedenfor kan du læse om de forskellige trin i screeningsforløbet for den målrettede identificering af placering til et tredje testcenter og områder til serie 0-møller.

Der blev i den indledende screening for et tredje testcenter og områder til test af serie-0-vindmøller i samarbejde med vindbranchen (Green Power Denmark), Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Energistyrelsen identificeret fem egnede områder

Område A i Tønder Kommune og Esbjerg Kommune
Område B i Esbjerg Kommune
Område C i Varde Kommune
Område D i Ringkøbing-Skjern Kommune og Herning Kommune
Område E i Brønderslev Kommune og Jammerbugt Kommune

En bred kreds af Folketingets partier (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) indgik den 17. juni 2022 aftale om, hvilke af de fem egnede områder, der skulle indgå i den målrettede screening. Aftalen af den 17. juni 2022 findes her.

Aftalepartierne var enige om, at kun tre områder - område A, B og E - skulle indgå i den målrettede screening for et tredje testcenter og egnede områder til test af serie-0-vindmøller.

Aftalepartierne var enige om, at område C og D ikke skulle indgå, da det omfatter Forsvarets skyde- og øvelsesterræner ved Oksbøl og Borris.

Aftalepartierne var endvidere enige om, at den målrettede screening skal indbefatte vindmøllebranchens reviderede ønsker om op til 8 testpladser med mulighed for test af vindmøller på op til 450 meters højde i stedet for 6 testpladser på op til 400 meters højde.

Aftalepartierne var enige om, at den målrettede screening for et tredje testcenter tillige skal omfatte en screening for identificering af områder med plads til færre vindmøller, f.eks. 3-4 møller, således, at testcenterkredsen kan tage stilling til, om de i alt op til 8 testpladser skal etableres i ét eller flere områder. Derfor blev igangsat en indledende screening af mindre områder. 

Vindbranchen (Green Power Denmark, Vestas og Siemens Gamesa) og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) identificerede ved screeningen for mindre områder tre potentielt egnede områder med plads til færre vindmøller, f.eks. 3-4 møller:

  • Område F i Tønder Kommune
  • Område G i Jammerbugt Kommune
  • Område H i Jammerbugt Kommune

Aftalepartierne - bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance - var enige om, at område F, G og H skulle indgå i den målrettede screening for et tredje testcenter og egnede områder til test af serie-0-vindmøller sammen med områderne A, B og E således, at testcenterkredsen senere have grundlaget for at tage stilling til, om de i alt op til 8 testpladser kunne etableres på ét samlet område eller på flere mindre områder.

Aftalen af den 1. september 2022 findes her.

Hermed var udvalgt seks områder i i kommunerne Tønder, Esbjerg, Jammerbugt og Brønderslev, der skulle indgå i den målrettede screening for et tredje testcenter med samlet 6-8 testpladser til vindmøller på op til 450 meter (i et område eller fordelt på to områder i kombination). En evt. etablering af et testcenter ville efter gennemførsel af den målrettede screening fortsat forudsætte en grundig konsekvensvurdering af indvirkningen på miljøet og naturen samt naboer til testcenteret.

Ved gennemførsel af den målrettede screening er bl.a. undersøgt.:

  • Nærmere undersøgelse af placeringsmuligheder inden for områderne for prototypemøller, måle- og lysmarkeringsmaster, servicebygninger mv., herunder med henblik på at begrænse de negative konsekvenser for natur og lodsejere mv. mest muligt.
  • Transportforhold for et evt. testcenter.
  • Mulighed for tilslutning til el-transmissionsnettet eller andre aftagningsmuligheder.
  • Eksisterende naturforhold i og omkring områderne og muligheder for etablering af afværgeforanstaltninger og for fravigelse af EU-regler i forhold til gældende naturbeskyttelse.
  • Forsvarsinteresser, der kan have betydning for placering af et testcenter i området.
  • Håndtering af flysikkerheden, herunder radaranlæg, lysmarkering mv.
  • Beskrivelse af påvirkningen af lokal kulturarv og ind- og udsyn i forhold til omkringliggende kirker.
  • Om områderne har overlap med kulstofrige landbrugsjorder (lavbundsjorder).
  • Kortlægning af lokalpolitiske forhold, herunder kommunens holdning til en mulig testcenterplacering.
  • Foreløbig vurdering de økonomiske konsekvenser forbundet med etablering af et testcenter inden for det identificerede område.
  • Nærmere vurdering om behov for ekspropriation af nærliggende boliger.[AGC1] 

Hertil kan komme yderligere faktorer, f.eks. forhold, som de berørte kommuner gør opmærksom på i dialogen om de pågældende arealer.

Den målrettede screening er foretaget af Plan- og Landdistriktsstyrelsen (den daværende Bolig- og Planstyrelsen) i samarbejde med vindbranchen og DTU og med input fra relevante statslige myndigheder og de stedlige kommuner.

Identificering af arealer, som er egnet til opstilling af serie 0-møller uden for de nationale testcentre for store prototypemøller, er gennemført parallelt med gennemførsel af den målrettede screening for et tredje testcenter.

En prototype er den første, ikke-seriefremstillede vindmølle af en ny type vindmølle, mens serie 0-vindmøllen er den første, mindre produktionsserie af en ny vindmølletype. På de nationale testcentre for store vindmøller testes kun prototyper.

De tekniske krav til afprøvning af serie 0-møller er mindre restriktive end for afprøvning af prototypemøller, så det er som udgangspunkt forbundet med færre udfordringer at finde egnede arealer til test af serie 0-møller.

Planlægning for arealer til test af serie 0-møller er som udgangspunkt en kommunal opgave, og oplysningerne om de identificerede områder, der egnede til test af serie 0-møller, vil kunne bruges af kommunerne i forbindelse med fremtidig kommunal planlægning.

Kommuner, der har spørgsmål til den nationale screening for områder til serie 0-møller, er velkommen til at rette henvendelse til Plan- og Landdistriktsstyrelsen.

En bred kreds af Folketingets partier (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) havde den 17. juni 2022 og den 1. september 2022 indgået aftaler om, at i alt seks områder skulle indgå i den målrettede screening for placering af et tredje, nationalt testcenter med mellem 4-8 testpladser til vindmøller på op til 450 meters højde, jf. ovenfor.

De følgende større områder med plads til op til otte testpladser indgik i den målrettede screening i foråret 2023: 

  • Område A (Tønder Kommune og Esbjerg Kommune)
  • Område B (Esbjerg Kommune)
  • Område E (Brønderslev Kommune og Jammerbugt Kommune)

Område A er opdelt i to delområder, A.1 og A.2 hhv. syd og nord for vejen til Rømødæmningen (Skærbækvej).

Derudover indgik de tre mindre områder med plads til op til fire testpladser:

  • Område F (Tønder Kommune)
  • Område G (Jammerbugt Kommune)
  • Område H (Jammerbugt Kommune)

Resultatet af den målrettede screening af disse områder kan ses i et længere notat her

Aftalekredsen blev den 27. juni 2023 præsenteret for resultaterne af den målrettede screening.

Den målrettede screening for et tredje testcenter viste, at ingen af de seks screening områder er ideelle og at flere var uegnede til testcenter på flere grundlæggende parametre. Nogle levede ikke op til de tekniske krav til vind- og terrænforhold eller medførte behov for nedlæggelse af et stort antal boliger, mens andre berører væsentlige forsvarsinteresser og naturbeskyttelsesforhold.

Det vurderes vanskeligt at finde et areal, som ikke kræver et kompromis ift. ovenstående forhold.

I lyset af de identificerede udfordringer var der på mødet mellem aftalepartierne tilslutning til, at der ikke på nuværende tidspunkt gennemføres en miljø- og habitatkonsekvensvurdering af et eller flere af de seks områder.

I stedet blev det besluttet, at Plan- og Landdistriktsstyrelsen skulle lave en supplerende gennemgang af arealer, der hidtil var fravalgt, fx på grund af behov for ny vejinfrastruktur, landvinding og/eller flere ekspropriationer end oprindeligt tilstræbt.

Læs By-, Land- og Kirkeministeriets pressemeddelelse om aftalepartiernes beslutning her.

 

Da der ikke på baggrund af den første målrettede screening blev identificeret et egnet areal til et tredje testcenter med 4-8 testpladser til vindmøller på op til 450 meter (i et område eller fordelt på to områder i kombination) blev gennemført en supplerende gennemgang af arealer, der hidtil var fravalgt, fx på grund af behov for ny vejinfrastruktur, landvinding og/eller flere ekspropriationer end oprindeligt tilstræbt.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen gennemførte en supplerende indledende screening på baggrund af en fornyet GIS-undersøgelse, hvor størrelseskriteriet er justeret fra arealer, hvor der er plads til minimum fire testmøller, til nu at omfatte områder med plads til ned til tre vindmøller.

På den baggrund blev identificeret to potentielt egnede områder:

  • Område D i Ringkøbing-Skjern kommune og Herning kommune – Borris Skydeterræn
  • Område I i Thisted kommune – Østerild Nord

Aftalepartierne (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) besluttede den 5. oktober 2023, at område D og område I skulle indgå i en supplerende målrettet screening for et tredje testcenter.

Ved område D er der screenet på to mulige scenarier: D.1 er en placering vest for Borris skydeterræn, og D.2 er en placering øst for skydeterrænet. For begge scenarier er der set på mulighederne for sameksistens mellem Forsvaret aktiviteter og et tredje testcenter. Ved område I er der screenet for udvidelse af Østerild Testcenter med to møller nord for det eksisterende testcenter.

Vindbranchens og DTU’s tekniske kriterier til middelvind, vindturbulensintensitet, testpladsernes placering på en overvejende nord-sydgående lige linje, terrænets beskaffenhed m.m. er fastholdt, idet vindbranchen oplyser, at det ikke er muligt at nedjustere de tekniske krav, hvis test af møllerne skal overholde de internationale standarder og kunne sælges på det globale marked.

Aftalen af 5. oktober 2023  kan ses her.

 

 

Aftalepartierne (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) er på et møde den 13. december 2023 blevet præsenteret for resultaterne af den supplerende målrettede screening af område D ved Borris Skydeterræn og Område I ved Østerild Testcenter, som en del af en samlet screening af i alt otte områder.

Den samlede afrapportering fra den målrettede screening og den supplerende målrettet screening af de 8 områder kan læses her.

Den samlede målrettede screening har vist, at alle de screenede områder indebærer udfordringer af forskellig karakter.

Tre områder (D, G og H) opfyldte ikke vindbranchens tekniske krav til test af store prototypevindmøller. Område D er uegnet, bl.a. fordi der ikke i fornødent omfang vil kunne foretages pålidelige støjmålinger pga. baggrundsstøj fra skydninger i forsvarets øvelsesterræn ca. 250 dage om året. Område G og H er uegnede pga. vind- og terrænforhold.

For de resterende områder (A, B, E, F og I) gælder, at der i lyset af de samlede hensyn til natur og forsvarsinteresser, krav til nedlæggelse af boliger og vindmøller, antal af mulige testpladser og økonomiske konsekvenser ikke kan peges på et scenarie, hvor udpegningen af et eller flere mulige arealer til et tredje testcenter ikke kræver vanskelige afvejninger af disse hensyn.

På baggrund af resultaterne var det den samlede vurdering, at der reelt kun er to egnede muligheder for at placere testpladser for vindmøller på op til 450 meter: Et nyt testcenter i et område ved Skærbæk i Tønder Kommune (Område A1) eller en udvidelse af Østerild Testcenter i Thisted Kommune (Område I). Ved område I er der screenet for udvidelse af Østerild Testcenter med to møller nord for det eksisterende testcenter.

En udvidelse af Østerild med kun to høje møller opfylder dog ikke vindbranchens samlede behov for 6-8 testpladser for møller på op til 450 meters højde. Branchen tilkendegav dog, at en udvidelse med fem høje vindmøller vil kunne udgøre et reelt alternativ til den placering af et testcenter med op til seks høje vindmøller i området ved Skærbæk, som hidtil var screenet.

Aftalepartierne var derfor enige om, at en endelig beslutning om eventuelt at gå videre med miljø- og habitatkonsekvensvurderinger af testvindmøllerpladser i et af de to tilbageværende områder bør tages på grundlag af en supplerende screening, som undersøger muligheden for at udvide Østerild Testcenter mod nord med op til fem testpladser med op til 450 m høje vindmøller.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen skulle derfor gennemføre en supplerende målrettet screening af området i tilknytning til og nord for Østerild Testcenter (I.2).

Læs Kirkeministeriets pressemeddelelse om beslutningen den 13. december 2023 om en supplerende målrettet screening for fem 450 m høje vindmøller i tilknytning til det eksisterende Østerild Testcenter her. 

 

Aftalepartierne (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) er på et møde d. et møde den 1. februar 2024 præsenteret for resultaterne af den supplerende screening af området i tilknytning til og nord for Østerild Testcenter i Thisted Kommune (I.2) sammen med resultatet af det eneste andet egnede område Skærbæk i Tønder Kommune (Område A.1). En nærmere gennemgang af resultaterne af den målrettede screening af de to områder kan læses her, og hovedresultaterne er opsummeret nedenfor.

På den baggrund besluttede aftalepartierne den 1. februar 2024, at der skulle igangsættes en miljø- og habitatkonsekvensvurdering af en mulig tilpasning og udvidelse af det eksisterende Østerild Testcenter i Thisted Kommune til vindmøller på op til 450 meter. Vurderingen skal inkludere muligheden for test af integration af vindmølle- og PtX-teknologi.

Miljø- og habitatkonsekvensvurderingen skal afdække de konsekvenser, som en udvidelse og tilpasning vil medføre for miljø, natur, landskab og lokalbefolkning m.v. Processen med en miljø- og habitatkonsekvensvurdering forventes at vare 1½-2 år.

Aftalepartiernes beslutning kommer efter, at indledende og efterfølgende målrettede screeninger af i alt otte potentielt egnede områder/delområder har vist, at der reelt kun er to mulige placeringer af testpladser for vindmøller på op til 450 meters højde: Enten seks testpladser i et område ved Skærbæk tæt på Vadehavet i Tønder Kommune (A.1), som er indgået i tidligere målrettede screeninger, eller fem testpladser i tilknytning til og nord for det eksisterende Østerild Testcenter (I.2).

Aftalen af 1. februar 2025 kan læses her.

For at sikre en større forudsigelighed i forhold til vindmølleproducenternes adgang til og brug af testpladser er aftalepartierne enige om, at der parallelt med miljø- og habitatkonsekvensvurderingen gennemføres en markedsafdækning, der skal undersøge, hvordan langsigtede investeringer i prototypevindmøller i Danmark kan sikres, herunder langtidsleje og salg af testpladser.

Læs By-, Land- og Kirkeministeriets pressemeddelelse af 1. februar 2024 her.

I Område A.1 er vindbranchens foreslåede placering af vindmøller, måle- og lysmaster i område beliggende inden for afgrænsningen af Natura 2000-fuglebeskyttelsesområder, fredning og beskyttede naturtyper, men uden for afgrænsningen af Natura 2000-habitatområder, Natur- og vildtreservat Vadehavet, Nationalpark Vadehavet, UNESCO-området Vadehavet. I område A.1 pågår projekter om udtagning af lavbundsjorder.

Område I.2 indebærer en placering af fem høje møller delvis inde i et Natura 2000-område (habitatbeskyttelse), tæt på et Natura 2000-område (fuglebeskyttelse), og placeringen kan endvidere påvirke landskabsfredninger, registrerede bilag IV-arter og beskyttede naturtyper i området. Testpladserne og målemaster kan placeres i sikkerhedsafstand på minimum 450 m fra en eksisterende kirke og kirkegård, som umiddelbart fortsat vil kunne anvendes til gudstjenester og kirkelige handlinger.

Placeringen af høje møller i område A.1 og område I.2 vil indebære behov for nedlæggelse af boliger som følger:

  • En placering af seks høje møller i område A.1 ved Skærbæk forventes at ville medføre nedlæggelse af mellem 12 og 28 boliger som følge af gældende regler om støj- og afstandskrav.
  • En placering af fem høje møller i område I.2 nord for Østerild Testcenter forventes at medføre nedlæggelse af omkring 35 boliger samt Frøstruplejren med tilladelse til op til 60 bygninger til helårsbeboelse som følge af gældende regler om støj- og afstandskrav.

En nærmere gennemgang af resultaterne af den målrettede screening af de to områder kan læses her.

Aftalepartierne er den 1. februar 2024 blevet enige om, at der skal arbejdes for, at beboelserne i Frøstruplejren kan fortsætte. Aftalekredsen er enige om at muliggøre dette ved, at støjkravene for lejrens område i givet fald sidestilles med de gældende støjkrav for spredt bebyggelse i det åbne land. Det betyder, at beboelsen i Frøstruplejren vil blive sidestillet med boliger i området omkring Frøstruplejren, som heller ikke forventes nedlagt.

Folketinget har endvidere den 1. februar 2024 vedtaget en ændring af testcenterloven, som i særlige tilfælde kan give beboerne af boliger, som ellers ville skulle nedlægges, mulighed for at blive boende på baggrund af en dispensation fra de gældende støj- og afstandskrav, hvis beboerne ønsker det. Der er tale om et tilbud til de berørte nuværende beboere, som kun vil blive aktuelt, hvis beboerne ønsker det.

 

Miljø- og habitatkonsekvensvurderingen skal undersøge muligheden for at etablere fem testpladser til vindmøller på op 450 meters højde i tilknytning til og nord for det eksisterende Østerild Testcenter Østerild Testcenter. Dette skal ske ved at etablere tre nye testpladser nord for det eksisterende center og tilpasse de to nordligste nuværende testpladser til op til 450 meter høje vindmøller. Det vil betyde, at Østerild Testcenter samlet ville kunne rumme 12 testpladser, heraf syv sydlige møller med den nuværende højde på op til 330 meter (den sydligste kun 250 meter) og fem nordlige møller på op til 450 meters højde. Vurderingen skal inkludere muligheden for test af integration af vindmølle- og PtX-teknologi.

Processen med en miljø- og habitatkonsekvensvurdering forventes at vare til medio 2026.

Du kan læse mere om den aktuelle undersøgelse af en mulig tilpasning og udvidelse af det eksisterende Østerild Testcenter i Thisted Kommune på denne side.